onsdag 24 september 2008

Experthjälp, förtvivlan och nytändning

Efter det sista misslyckade testet beslutade vi oss för att kalla in experthjälp. Efter att ha beskrivit projektet och entusiasmerat en elektrotekniker fick vi en grundlig genomgång av vad som kan ha orsakat det senaste haveriet. Då vi under det senaste testet använde oss av en icke-jordad signal från GPS:en verkade det som om det var där skon klämde. Problemet är bara att signalen från GPS:en inte läses på ett tillfredsställande sätt om man jordar den till den gemensamma strömkällan. Lösningen på problemet är en Hex Converter, ett litet chip som vänder på signalen så att den mottas ordentligt, och samtidigt kan jordas.


Glada och nöjda gick vi hem och förberedde det stora testet. Batterierna laddades, rutter programerade, fika inhandlades. Denna gång tog vi inte heller några risker ifall båten skulle löpa amok utan gav oss iväg i en följebåt. Alla tester såg initialt bra ut , gps:en hade god täckning och vi hade höga förhoppningar. Tills den skulle i vattnet.. Noll. inte ett smack hände. Ingen respons från fjärren, inget roderutslag. Vi gjorde vad vi kunde på den guppande fjärden men fick desvärre vända hem med oförättat ärende. Problemet var att efter som vi efter hand under projektets gång laggt till fler och fler funktioner hade hela båten blivit ett virrvarr med sladdar. Det gick inte att få någon överblick, än mindre att felsöka.
Vi har av den anledningen fattat beslutet att göra en total revidering av det elektroniska systemet. Allt ska centraliseras till ett och samma kretskort, och en utförlig ritning skall skapas. Inga sladdar ska korsas fram och tillbaka med tvivelaktiga skarvningar. Dessutom skall all elektronik som inte är fastmonterad i båten byggas in i en och samma drybox.



Sakta men säkert har nu arbetet kommit igång, och det ser i nuläget mycket lovande ut. Faktiskt något av en befrielse att bara ha med tre sladdar att göra i båten mot ett trettiotal som det var i förra versionen. Denna gång kommer vi att lyckas!

Inga kommentarer: