torsdag 28 februari 2008
Första sjötesterna
Lite i tjuvstart har vi så sakteliga börat dra igång de första sjötesterna. Båten skall egentligen först målas och tätas bättre. Inledande testet var mest för att se om den flöt ordentligt och kunde styras, vilket den klarade fint. Problemen bestod främst av att batterierna inte räcker till, samt att den felnavigering som satte båten på grund ledde till ett oförberett bad. Inför nästa test ska vi också hitta en lämplig sjö som inte är fylld med gamla ruttna grenar.
måndag 25 februari 2008
Om omborddatorn

' {$STAMP BS2e}
' {$PBASIC 2.5}
roder VAR Word
roder2 VAR Word
roder3 VAR Word
fetcha VAR Word
motor VAR Word
motor2 VAR Word
rekna VAR Word
inte VAR Word
ful VAR Word
tid VAR Word
servopos VAR Word
motorpos VAR Word
DATA 1, 3, 1, 50, 3, 50, 50
manual:
HIGH 3
LOW 4
DO
roder3=roder2
roder2 = (roder - 530) / 10
motor2 = (motor - 530) / 10
IF motor2 < 1 THEN motor2 = 1
IF roder2 > 100 THEN roder2 = 1
PULSIN 0, 1, roder
PULSIN 2, 1, motor
PULSOUT 14, roder
PULSOUT 15, motor
IF motor2 > 0 AND motor2 <> (roder3-5) THEN rekna = rekna +1
IF roder2 > (roder3+5) OR roder2 < (roder3-5) THEN rekna = 0
IF motor > 600 THEN rekna = 0
IF rekna > 100 THEN
HIGH 4
HIGH 3
PULSIN 1, 1, fetcha
IF fetcha > 850 THEN
rekna = 0
GOTO stampen
ENDIF
ENDIF
IF rekna < 100 THEN
HIGH 3
LOW 4
ENDIF
LOOP
stampen:
HIGH 4
LOW 3
DO
FOR inte = 1 TO 500 STEP 3
READ inte, tid
READ inte+1, servopos
READ inte+2, motorpos
IF tid = 0 AND servopos = 0 AND motorpos = 0 THEN
tid = 1
servopos = 20
motorpos = 0
GOTO manual
ENDIF
GOSUB skicka
NEXT
LOOP
skicka:
FOR rekna = 0 TO tid
FOR ful = 1 TO 50
PULSOUT 14, (servopos*10)+530
PULSOUT 15, (motorpos*10)+530
PAUSE 20
NEXT
GOSUB decartes
IF rekna = tid THEN RETURN
NEXT
RETURN
decartes:
roder3=roder2
motor2 = (motor - 530) / 10
roder2 = (roder - 530) / 10
IF motor2 < 1 THEN motor2 = 1
IF roder2 > 100 THEN roder2 = 1
PULSIN 0, 1, roder
PULSIN 2, 1, motor
IF motor2 > 500 THEN motor2 = 1
IF motor2 > 5 THEN GOTO manual
IF roder > 100 THEN
IF roder3>(roder2+5) OR roder3<(roder2-5) THEN GOTO manual
ENDIF
RETURN
söndag 24 februari 2008
Jungfrufärd!
Jungfrufärd! Den 24 februari klockan 20:51 färdades båten en knapp meter för egen masik i ett inhägnat område. All kommunikation och kontroll går igenom omborddatorn.
fredag 22 februari 2008

Nu närmar sig första testet i vatten. Båten har nu en trådlös mottagare som är kopplad till mikroprocessorn (Stampen). Via denna kan man antingen styra båten manuellt, eller lämna över till ett automatiskt program som styr båten fram och tillbaks. I videon ovan styrs rodret och motorn via Stampen!
Båten har alltså ingen GPS ännu. Målet med detta första test är att se så att mottagaren fungerar, att båten kan köras automatiskt samt att räkna ut hur mycket rodret måste vinklas för att svänga ett visst antal grader.
söndag 27 januari 2008

Efter en paus i projektet i väntan på att skrovet skulle levereras fortsätter nu bygget. För tillfället är det bara vanligt modellbygge, installation av roderservo och motor. Rodret är redan i full funktion mendans motorn tar lite längre tid då den behöver sitta mycket stabilt för att klara påfrestningarna. Efter detta återstår det att bygga och montera en drybox för Stampen.
onsdag 16 januari 2008
Kretslära
En sak vi upptäckt är att det är lätt att missa hur strömmen flödar när man har flera strömkällor. Just nu går maskineriet på tre olika batterier, och radiomottagaren verkade bara ta emot skrot in i Stampen. Detta löstes enkelt genom att koppla en common ground mellan batterierna, dvs sammanlänka minuspolerna. Då blir kretsen sluten och signalerna från mottagaren kan flöda obehindrat.
måndag 14 januari 2008
Ström! Sannolikt en av de viktigare sakerna att ha ombord om man skall till Gotland med en el-båt. Stampen drar ungefär 25mA vid 5V. Motorn drar vid maxbelastning ca 1,2A vid 7,8V. Servon kan dra upp till 1A vid maxbelastning, men kommer inte att utsättas för så mycket.
Om alla konverteringar gått som den gode Ohm tänkt borde det betyda att båten skulle kunna klara sig på en solpanel som genererar kring 10 watt.
Utöver ovan nämnda föremål ombord kommer även en GPS-enhet samt en mobiltelefon att lägga till listan.
Planen f.n. är att ha en solpanel som laddar en grupp av batterier. Dessa batterier kopplas till en fördelare som konverterar voltstyrkan utifrån de olika kretsarnas behov.
Fartreglaget är av BEC-typ, dvs den förser mottagare med ström om dess egna försörjning skulle upphöra. Det är möjligt att det går att använda denna funktion för att öka tillförlitligheten.
Bäst vore om solpanelen kunde ladda två separata batteripack, ett för motorn och ett för finelektroniken. Till detta kan man foga två givare som talar om batteriernas status. Om motorbatteriet tar slut plötsligt går det i så fall fortfarande att sända och ta emot SMS med position. Likaså om Basic Stamps batteripack skulle havarera kan man möjligen via BEC-funktionen förse Stampen men elektricitet för att skicka nöd SMS och sätta ny kurs mot närmsta land.
Om alla konverteringar gått som den gode Ohm tänkt borde det betyda att båten skulle kunna klara sig på en solpanel som genererar kring 10 watt.
Utöver ovan nämnda föremål ombord kommer även en GPS-enhet samt en mobiltelefon att lägga till listan.
Planen f.n. är att ha en solpanel som laddar en grupp av batterier. Dessa batterier kopplas till en fördelare som konverterar voltstyrkan utifrån de olika kretsarnas behov.
Fartreglaget är av BEC-typ, dvs den förser mottagare med ström om dess egna försörjning skulle upphöra. Det är möjligt att det går att använda denna funktion för att öka tillförlitligheten.
Bäst vore om solpanelen kunde ladda två separata batteripack, ett för motorn och ett för finelektroniken. Till detta kan man foga två givare som talar om batteriernas status. Om motorbatteriet tar slut plötsligt går det i så fall fortfarande att sända och ta emot SMS med position. Likaså om Basic Stamps batteripack skulle havarera kan man möjligen via BEC-funktionen förse Stampen men elektricitet för att skicka nöd SMS och sätta ny kurs mot närmsta land.
söndag 13 januari 2008
GPS:en vi troligen kommer att skaffa heter Garmin eTrex. Den klarar att prata med seriellinterface och har inbyggda Waypoints, dvs den kan själv navigera mot en punkt man programmerat in.
Man konfigurerar vilka meningar som ska spottas ut via seriellporten. De kan tex börja med $GPRMC och $GPRMB. RMC innehåller positionsdata och RMB innehåller navigationsdata, tex var nästa Waypoint ligger och åt vilket håll den är.
Viktigast för att styra båten är alltså: $GPRMC True Course och $GPRMB Bearing To Destination. Subtraherar man Bearing med True Course så får man reda på hur många grader båten måste svänga.
Man konfigurerar vilka meningar som ska spottas ut via seriellporten. De kan tex börja med $GPRMC och $GPRMB. RMC innehåller positionsdata och RMB innehåller navigationsdata, tex var nästa Waypoint ligger och åt vilket håll den är.
Viktigast för att styra båten är alltså: $GPRMC True Course och $GPRMB Bearing To Destination. Subtraherar man Bearing med True Course så får man reda på hur många grader båten måste svänga.
fredag 11 januari 2008

torsdag 10 januari 2008

Här är skrovet som kommer bli version 1.0 för projektet. Detta är inget skrov man tar sig till Gotland med, men för inledande våttester duger det väl. Fördelen med balsaträ är att det är enkelt att "klippa och klistra" för att göra plats för elektroniken samt de extra flytelementen som skall installeras.
Arbetet med mikroprocessorn går framåt. Det provisoriska programet kan nu hantera in- och ut-data från radiomottagare och servon. Tanken är att via en standard R/C-fjärrkontroll inte bara kunna navigera den första prototypen, utan även via en switch kunna lämna över kontrollen till mikroprocessorn. För de initiala testerna blir det frågan om att båten på kommando skall kunna utföra en serie förprogramerade svängar och manövrar.
Nästa steg blir att införskaffa ett första prototypskrov för montering. Förhoppningen är att de inledande våttesterna skall ge en djupare insikt i vilken typ av problem som kommer att behöva överkommas för de efterföljande modellerna. När en funkgerande prototyp är en realitet kommer nästa steg bli att välja ut och tackla något av de tre momenten: GPS-styrning, kamerastyrning och solcellsuppladdning av motorbatteri.
Nästa steg blir att införskaffa ett första prototypskrov för montering. Förhoppningen är att de inledande våttesterna skall ge en djupare insikt i vilken typ av problem som kommer att behöva överkommas för de efterföljande modellerna. När en funkgerande prototyp är en realitet kommer nästa steg bli att välja ut och tackla något av de tre momenten: GPS-styrning, kamerastyrning och solcellsuppladdning av motorbatteri.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)